Navigace
Obsah
Třídní vzdělávací program předškolního vzdělávání
pro období 2020 - 2021
Mateřská škola Malhotice, příspěvková organizace, okres Přerov
„MŮJ SVĚT“
Hlavní cíle:
1. Rozvíjet dítě, jeho učení a poznání
2. Osvojení základních hodnot
3. Získat osobnostní postoje
Tematické celky TVP PV , podtémata a vzdělávací záměry:
Země je mým domovem
- Barevný svět lidí- světadíly, státy, národy, rasy, jazyky
- Eskymáci – Grónsko, Kanada, život ve stálém mrazu, oblečení, obživa, obydlí, způsob dopravy
- Indiáni – Amerika, život ve volné přírodě, oblečení, obživa, obydlí, způsob dopravy, kmeny
- Polárníci – Jižní pól, Antarktida, život na výzkumné stanici, sondy, vrty, sněžný skútr
Vzdělávací záměry:
- Podporovat utváření vztahu dítěte k jinému dítěti, k dospělému
- Posilovat, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou komunikaci
- Zajišťovat pohodu těchto vztahů
- Podporovat duševní pohodu a psychickou zdatnost
- Rozvíjet intelekt, řeč, jazyk, kreativitu a sebevyjádření
- Stimulovat osvojování a rozvoj vzdělávacích dovedností – poznávání a učení
- Založit u dětí elementární povědomí o okolním světě a jeho dění
- Učit sebeobslužným dovednostem, vést ke zdravým životním návykům a postojům
Na Zemi žijeme, rádi se bavíme
- Slavnosti draků
- Adventní slavnost
- Vánoce – Santa Klaus – jiná podoba vánočního muže, Finsko, sobi, sáně, dárky
- Vánoční slavnost
- Velikonoce – Německo, symbol – Zajíček, život ve volné přírodě, způsob života, vzhled
- Karneval – Rio de Janeiro, Brazílie, masky, tanec, radost, veselí
- Slavnost ke Dni Matek – Tři bratři prasátka – dramatizace, role, výroba kulis, rekvizit, kostýmů
- Den Dětí a Otců – Slavnost pro děti a tatínky
- Fotbal – Evropa, Amerika - hráči, kapitán, rozhodčí, míče, utkání, poháry, stupně vítězů, píšťalka
Vzdělávací záměry:
- Uvést děti do společenství ostatních lidí a do pravidel soužití
- Uvést děti do světa kultury, umění a duchovních a materiálních hodnot
- Osvojit si potřebné dovednosti, návyky a postoje
- Umožnit se aktivně podílet na utváření společenské pohody
- Stimulovat a podporovat růst a vývoj dítěte, fyzickou pohodu
- Zlepšovat tělesnou zdatnost, pohybovou a zdravotní kulturu
- Rozvíjet pohybové a manipulační dovednosti
Země voní, roste, kvete
- Prales – Amerika, Amazonka – zdroj kyslíku, vlhko, největší les – rozloha, třípatrový porost
- Javor – Kanada – strom, list – jako symbol, plod, javorový sirup
- Stromy – palma, sekvoje, baobab, blahovičník – nejužitečnější, nejvyšší, nejširší, blahodárný
- Kukuřice – Mexiko – polní plodina, vzhled – listy, palice, semena, obživa, zpracování
- Koření – Asie – vůně, chutě, tvary, využití
Vzdělávací záměry:
- Založit u dětí elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí v nejbližším okolí i ve světě
- Vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí
- Rozvíjet intelekt, řeč, jazyk a poznávací procesy a funkce
- Stimulovat a povzbuzovat vzdělávací dovednosti, poznávání a učení
Země je plná zvířat
- Lední medvěd – Arktida - šelma, život na severu, chlupatý kožich, způsob obživy, rodina
- Tučňák – Antarktida – pták - plavec, život na jihu, kolonie, mláďata, trpělivost
- Velryba - oceány - poutník, mláďata, obživa, velikost, věrnost, vytrvalost
- Klokan – Austrálie – exotické zvíře, skokan, vak, mládě, tvar těla, končetin
Vzdělávací záměry:
- Založit u dětí elementární povědomí o sounáležitosti se světem a s živou přírodou
- Vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj k živé přírodě, rozvíjet úctu k životu
- Rozvíjet intelekt, řeč, jazyk a poznávací procesy a funkce
- Stimulovat a povzbuzovat vzdělávací dovednosti, poznávání a učení
Země hřeje a zebe
- Poušť – Afrika, Sahara – písek, horko, písečná bouře, duny, přesypávání
- Sopka – Japonsko, Itálie – hora, láva, jícen sopky, ničivá síla, výbuch, nebezpečí,pokusy
- Hory, ledovce – Himaláje, Alpy – výška, skála, kámen, led, pokusy
- Korálové ostrovy – Oceánie – Hledá se Nemo, korálové ryby, rostliny, mělké moře, útes
Vzdělávací záměry:
- Založit u dětí elementární povědomí o vlastní sounáležitosti se světem a s neživou přírodou, přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- Vytvořit elementární základy pro otevřený a odpovědný postoj k prostředí, ke světu, k neživé přírodě
- Rozvíjet intelekt, řeč, jazyk a poznávací procesy a funkce
- Stimulovat a povzbuzovat vzdělávací dovednosti, poznávání a učení
- Osvojit poznatky a dovednosti důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
Země je místem zázraků
- Lodě – Moře, Oceány – stavba lodí, výbava, pohon, nákladní, výletní, rybářské, kapitán
- Maják – Španělsko - nejstarší, signál pro lodě, žárovka, světlo, blikání, stavba, strážce majáku
- Stavby – pyramidy, Eiffelova věž, Čínská zeď, Golden gate – Egypt, Francie, Čína, USA– tvary, délky, výšky, šířky
- Sochy – Socha svobody, Moai, Sfinga – symboly, památky, materiál
- Čínský drak – symbol dobra, tradice, pověst, umění, létání
Vzdělávací záměry:
- Uvést do světa materiálních i duchovních hodnot, do světa kultury a umění
- Osvojit potřebné dovednosti, návyky i postoje
- Rozvíjet, zpřesňovat a kultivovat smyslové vnímání, představivost, fantazii a myšlenkové operace
- Vytváření základů pro práci s informacemi
- Vytvářet pozitivní vztah k intelektuálním činnostem a k učení
- Podporovat a rozvíjet zájem o učení
- Stimulovat, podporovat a rozvíjet dovednosti v oblasti hrubé i jemné motoriky
Veselé dny ve školce
- Kloboukový, Brýlový, Pyžamový, Ponožkový, Pruhovaný, Puntíkovaný, Rukavicový, Náramkový, Šátkovaný, Deštníkový, Parukový…
Narozeninové dny ve školce
Projektové dny ve školce
- Muzikoterapie
- Canisterapie
- Hvězdárna ve školce
- Enviromentální – Obůrka pod Hůrkou
- Autorské čtení, kreslení